Cum s-a văzut lupta cu virusul din farmacii şi ce urmează în retailul farma?

Autor: Georgiana Mihalache Postat la 20 iulie 2021 47 afişări

Retailul farmaceutic a fost în prima linie de luptă cu noul coronavirus, funcţionând în continuare în timp ce restul afacerilor îşi închideau porţile în starea de urgenţă.

Cum s-a văzut lupta cu virusul din farmacii şi ce urmează în retailul farma?

♦ Revenirea după criza sanitară este trendul spre care se îndreaptă retailul de medicamente după un an pandemic plin de incertitudini ♦ Anul 2021 marchează schimbări importante în piaţa muncii prin modelul hibrid de lucru de acasă şi de la birou.

Retailul farmaceutic a fost în prima linie de luptă cu noul coronavirus, funcţionând în continuare în timp ce restul afacerilor îşi închideau porţile în starea de urgenţă. Totuşi, consumul de medicamente a fost influenţat negativ de criza sanitară, mai ales că pacienţii n-au mai ajuns la medic, însă toate semnele din prima parte a lui 2021 indică revenirea cererii pentru medicamente.

„Industria farmaceutică în 2021 este în revenire şi pe un trend de normalizare. Dacă vorbim de schimbări, probabil că cea mai importantă a fost incertitudinea ce a venit ca urmare a accesului dificil pentru pacienţi la servicii medicale. Pe lângă faptul că o serie de unităţi medicale au fost transformate în centre COVID-19, unii pacienţi au evitat vizitele la medic, chiar tratamentele, de teama infectării. Evident, acest lucru a afectat întreaga industrie”, au transmis pentru ZF reprezentanţii Fildas-Catena, cel mai mare grup farmaceutic de pe piaţa locală.

Catena, brandul controlat de antreprenoarea Anca Vlad, numără în prezent peste 850 de farmacii la nivel naţional şi este cea mai extinsă reţea farmaceutică din ţară.

Reprezentanţii grupului cred că 2021 va fi un an mai bun decât precedentul pentru consumul de medicamente, cu o condiţie – noile variante ale virusului să nu blocheze din nou activităţile economice. Despre revenire vorbesc şi reprezentanţii Dr. Max, a doua reţea după numărul de unităţi cu extindere la nivel naţional.

„După un an 2020 în care industria a avut de suferit din cauza măsurilor de prevenire a răspândirii Covid 19, anul 2021 arată o revenire graduală a consumului. Principala schimbare pe care o percepem este deschiderea pacienţilor către serviciul online. De asemenea, observăm interesul crescut al pacienţilor faţă de livrarea medicamentelor cu prescripţie prin serviciul online”, au transmis reprezentanţii Dr. Max.

Sensiblu, a doua cea mai extinsă reţea de farmacii la nivel naţional, care a rebranduit o bună parte dintre farmacii sub numele Dr. Max, are 710 farmacii.

Investiţiile, pe lista de priorităţi

Deşi anul 2020 a marcat şi planurile de investiţii ale retailerilor farmaceutici, care au încercat să stabilizeze businessurile în faţa crizei sanitare, în 2021 investiţiile s-au reluat cu o nouă componentă - cea a digitalizării.

„Şi în 2021 am continuat planurile de extindere prin achiziţii, dar, în acelaşi timp, investiţiile au continuat şi în tehnologizare, digitalizare, astfel încât să putem oferi pacienţilor, dar şi partenerilor noştri servicii moderne, la cele mai înalte standarde”, spun reprezentanţii Catena.

Noul model de lucru

Pandemia a schimbat inclusiv piaţa muncii, o parte dintre angajaţii din birouri alegând să lucreze de acasă, alternând cu perioade în care să meargă la sediul companiei. „În anul 2020 am simţit o uşoară relaxare a pieţei muncii, însă de câteva luni ne confruntăm cu aceeaşi situaţie ca înainte de apariţia COVID-19 şi anume dificultatea de a găsi candidaţi în zona de blue collars. În acest moment avem circa 4.800 de angajaţi”, potrivit reprezen­tanţilor Dr. Max.

Totuşi, angajaţii din farmacii şi centrele de distribuţie de medicamente nu au putut folosi modelul de lucru hibrid, astfel că angajatorii au fost nevoiţi să găsească soluţii pentru a răspunde incertitudinii din piaţă.

„În ultima perioadă, am simţit cu toţii că schimbarea este singura constantă. Schimbările au fost multiple: fie că vorbim despre adaptarea la munca de acasă, acolo unde a fost posibil, fie de  accelerarea procesului de digitalizare, până la gestionarea unui volum mai mare de responsabilităţi în anumite cazuri şi perioade. Pandemia a schimbat obiceiurile de muncă şi regulile „prezenţei" la serviciu”, au mai spus reprezentanţii Catena.

Piaţa retailului farmaceutic s-a contractat uşor în 2020, numărul de farmacii scăzând faţă de 2019, arată datele publicate de Institutul Naţional de Statistică într-un raport care priveşte activitatea unităţilor sanitare din anul trecut. Este al doilea an consecutiv de scădere a numărului de unităţi din retailul farma. În total au funcţionat 8.045 de farmacii în 2020 la nivel naţional.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
lupta,
farmacii,
farma,
virus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.