Business Magazin, în 2006: Românii încep să prindă gustul MBA-ului chiar dacă implică şi riscuri

Postat la 16 aprilie 2014 174 afişări

Business Magazin grupează, cu ocazia aniversării a zece ani, cele mai interesante articole de copertă din paginile revistei.

Business Magazin, în 2006: Românii încep să prindă gustul MBA-ului chiar dacă implică şi riscuri

Se dau urmatoarele trei premise:

1. MBA-ul este o investitie.

2. Orice investitie implica riscuri.

3. Pentru a calcula riscurile trebuie sa cunosti piata.

Elaborati un plan de investitii cu titlul "MBA-ul meu". Dar, inainte de a incepe, cititi o analiza a pietei.

Multe programe de MBA (Master of Business Administration - n.r.) s-ar mandri sa-l aiba pe Narcis Popescu in arhiva lor de "alumni": de la absolvirea MBA-ului la Binghamton University, State of New York University in urma cu trei ani, salariul consultantului de 34 de ani a crescut cu 200%. (Cresterea salariala este argumentul calitatii cel mai des invocat de miile de programe de MBA care se razboiesc pe piata globala pentru a-si atrage candidatii.)

Dar nu toti absolventii de MBA se bucura de aceleasi rezultate ca Narcis Popescu - senior consultant pe probleme de strategie la compania britanica de consultanta CII, activand acum in Romania in cadrul Petrom.

Paul Isoiu, vicepresedintele Bancii Romanesti, povesteste ca nu a angajat cativa absolventi de MBA pentru ca aveau "pretentii supradimensionate", in timp ce "erau debusolati, nu puteau sa «livreze» ceea ce au invatat sau nu erau dispusi sa treaca prin etapa de proba, in care trebuia sa vedem ce pot «livra»". Iar consultantul in resurse umane George Butunoiu, unul dintre cei mai vechi head-hunteri de pe piata romaneasca, spune ca destul de multi absolventi de MBA spera ca toate companiile se vor "bate" pe ei si devin foarte frustrati cand realitatea le inseala asteptarile. "Stiu doi oameni care au innebunit efectiv cautand un post bun, frustrati ca nu-l gasesc, si mai stiu cativa despre care cred ca vor ajunge tot acolo", spune consultantul.

Nici lui Narcis Popescu de la CII Group nu-i sunt straine astfel de intamplari: "Am auzit si de colegi care nu au avut sansa sa-si gaseasca un job mai bine platit intr-un interval scurt de timp de la revenirea in tara".

Cele trei exemple de mai sus nasc o concluzie: desi e recunoscut la scara globala ca o trambulina catre succesul profesional, MBA-ul implica si riscuri. Peste 1.500 de romani au absolvit MBA-ul in Romania si alte cateva zeci in strainatate. O mare parte s-a bucurat de ROI-ul (return on investment) obtinut. O alta parte s-a ales cu frustrari. Clubul MBA-istilor romani isi pierde, incet, din elitism. Nu mai e suficient sa faci un MBA, incepe sa conteze ce MBA iti alegi, unde il faci si cu ce sacrificii.

CITITI AICI ARTICOLUL INTEGRAL din mai 2006.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
business magazin,
10 ani,
cover story
/actualitate/business-magazin-in-2006-romanii-incep-sa-prinda-gustul-mba-ului-chiar-daca-implica-si-riscuri-12419432
12419432
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.