Povestea britanicului care a pornit o afacere pe care o numeşte "un fel de booking al curieratului"

Autor: Georgiana Călin Postat la 10 ianuarie 2017 1780 afişări

Povestea britanicului care a pornit o afacere pe care o numeşte "un fel de booking al curieratului"

În urmă cu un an, la începutul extinderii pe piaţa românească, Allpacka.ro - platformă de intermediere de servicii de curierat care operează şi în alte trei ţări – avea circa 30-40 de comenzi pe zi. Numărul acestora a crescut de cinci ori, iar cifra de afaceri previzionată pentru 2016 se plasează la circa 150.000 de euro. Fondatorul, un britanic, se aşteaptă la o creştere cu 150% în 2017 şi crede că, până la sfârşitul lui 2019, România va fi cea mai importantă piaţă dintre cele în care activează.

„Este un fel de Booking.com al curieratului, funcţionăm pe acelaşi principiu: folosim volumele pentru a scădea preţurile la serviciile de curierat cu 50-70%. Astfel, le oferim clienţilor cele mai bune preţuri pentru expediţia coletelor şi acces la firme de curierat pe care altfel nu şi le-ar permite”, spune Colin Snead, cofondatorul platformei. În urmă cu şase ani, Snead punea bazele firmei în Ungaria, împreună cu doi asociaţi şi o investiţie de 1.600 de euro. „Ideea mi-a venit atunci când am vrut să-i trimit un cadou mamei mele, în Marea Britanie, şi aveam doar două opţiuni: oficiul poştal – lent şi destul de nesigur pentru a transporta coletul meu de 10 kg - şi o companie de curierat, care avea preţuri mult prea mari pentru mine”, povesteşte el. A întrebat de ce costă atât de mult să trimită un colet, iar reprezentanţii companiilor i-au spus că poate obţine reduceri doar în cazul în care ar face livrări în mod regulat.

Considerând acest procedeu  o nedreptate pentru cei care doresc să trimită colete mici din când în când, Colin Snead a descoperit o nevoie neacoperită din piaţă, pe care a valorificat-o rapid; trei luni mai târziu se lansa în afaceri. Astfel, prin colectarea tuturor comenzilor clienţilor, Allpacka.ro rulează volume mari, iar astfel are putere de negociere; ca urmare, obţine reduceri mari de la companiile de curierat, pe care – spune fondatorul – le transferă clienţilor.

În primele şase luni nu a câştigat nimic din afacerea Allpacka.ro, povesteşte antreprenorul. „Îmi amintesc că la un moment dat nu aveam banii necesari nici chiar să îmi cumpăr un bilet de autobuz şi, pentru că foloseam transportul public în mod regulat, eram mereu îngrijorat să nu mă verifice un controlor. Asta m-a motivat cu adevărat şi am ştiut în acel moment că trebuie să devenim profitabili cât mai rapid posibil”, îşi aminteşte Snead. Până la sfârşitul primului an de funcţionare a ajuns la breakeven, „fiind limitaţi doar de o creştere organică, deoarece nu am avut bani pentru marketing şi dezvoltarea IT”, adaugă el. Iar pentru a face rost de banii necesari creşterii Allpacka.ro, în 2013 a vândut o altă afacere pe care o deţinea – o companie de piese de schimb pentru camioane – şi a folosit banii pentru investiţii la businessul în curierat. Astfel, până la sfârşitul anului 2014, a avut cea mai rapidă creştere a unui intermediar de curierat în Ungaria şi şi-a setat ca obiective extinderea în alte ţări. Pentru acest lucru însă era nevoie de alţi bani, spune fondatorul. Anul trecut, compania a primit o infuzie de capital de 850.000 euro, din care 70% provin din instrumentul financiar al Uniunii Europene JEREMIE, iar 30% de la compania de venture capital Euroventure şi de la alţi doi investitori.

În acest moment Allpacka.ro are operaţiuni în Ungaria, România, Slovacia şi Republica Cehă, o cifră de afaceri totală de 1 milion de euro şi 20 de angajaţi. Cea mai profitabilă piaţă este Ungaria, dar România este ţara în care afacerea are cea mai rapidă creştere şi potenţialul cel mai mare în acest moment, „iar asta se datorează faptului că piaţa de e-commerce explodează acum în România”, argumentează antreprenorul. A început operaţiunile pe plan local în septembrie 2015 şi a înregistrat lunar o triplare a numărului de utilizatori, având, în prezent, peste 4.000 de utilizatori. Publicul ţintă este format din persoane fizice, start-up-uri, antreprenori şi companii mici, care nu au un volum suficient de mare de livrări pentru a obţine reduceri mari direct de la firmele de curierat. „Practic, oricine transportă mai puţin de 10 colete pe zi poate obţine un preţ mai bun de la noi decât dacă ar merge în mod direct la firma de curierat”, spune Snead.

De asemenea, spre deosebire de multe companii de curierat, preţurile allpacka.ro sunt fixe şi nu se bazează pe distanţă, precizează cofondatorul său. Preţul mediu de comandă variază în funcţie de destinaţie - transport naţional sau internaţional - şi de greutatea coletului. Astfel, costul pentru o livrare naţională porneşte  de la 13,20 lei, iar pentru o livrare internaţională clienţii plătesc de la 20,60 lei. În România, allpacka.ro are între 150 şi 200 de comenzi pe zi, iar în toate ţările în care operează, compania procesează mai mult de 15.000 de comenzi pe lună. Printre cele mai ciudate comenzi de transport pe care le solicită oamenii sunt, din experienţa sa, animalele vii şi alimentele perisabile, care, bineînţeles, nu se pot livra. „Cineva a întrebat o dată dacă ar putea trimite un porc 70 kg, pe care, evident, nu am putut să îl livrăm. În acest moment al anului primim, de asemenea, multe cereri de la oameni care doresc să transporte prăjituri, carne şi animale de companie, cum ar fi iepuri şi pisici. E o nebunie”, spune antreprenorul.

Compania a depăşit cifra de afaceri de 100.000 de euro în România, încasări ce reprezintă 10% din totalul cifrei de afaceri allpacka.ro; dacă totul merge conform planurilor sale, Colin Snead speră ca până la finalul anului să depăşeacă 150.000 de euro. Până în prezent, compania a investit 200.000 de euro pe piaţa locală şi are în plan un alt buget de 100.000 de euro pentru anul viitor.

Antreprenorul de origine britanică se aşteaptă ca piaţa românească să fie cea mai importantă din portofoliul companiei până la sfârşitul anului 2019 şi să înregistreze o cotă de 1% din totalul pieţei locale a serviciilor de curierat în acelaşi interval. „Este piaţa cu cel mai mare potenţial de creştere dintre toate pe care activăm în acest moment”, declară reprezentantul companiei. Conform datelor firmei, piaţa locală a serviciilor de curierat este estimată la 400 de milioane de euro, dublu faţă de ţara de origine a businessului, Ungaria. Pe lângă planurile de extindere în cele patru ţări în care activează, cofondatorul spune că analizează cu atenţie şi alte ţări, ca Bulgaria, unde – pe acelaşi model care l-a atras în România – piaţa de e-commerce este în creştere.

Oportunităţile de creştere a acestui segment de piaţă sunt vizibile, consideră antreprenorul, mai ales în prezent, „când oamenii au tot mai puţin timp la dispoziţie şi îşi doresc să primească coletele într-un anumit punct şi moment potrivit pentru ei”. Totuşi, un lucru umbreşte dezvoltarea acestui tip de business: infrastructura, care este cea mai mare ameninţare a acestui domeniu, după părerea lui Colin Snead. „Aici, în România, avem nevoie în primul rând de drumuri mai bune şi autostrăzi. Acest lucru ar ajuta la reducerea costului serviciilor de curierat şi la creşterea calităţii şi vitezei de livrare”, mai spune antreprenorul.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.