De la piese auto la piese cu parfum: evoluţia unei afaceri de familie de la zero la 4,5 milioane de euro

Autor: Georgiana Călin Postat la 06 iulie 2017 2702 afişări  

Încă de la vârsta majoratului, Cristian Gherghe s-a implicat în activitatea Exmobi, firmă fondată de tatăl său în urmă cu 25 de ani. Acum, tânărul a preluat conducerea afacerii şi povesteşte despre metode de a inova într-o firmă cu rădăcini adânci, despre puterea brandingului şi rezultatele celei mai noi divizii, ce şi-a adjudecat 30% din cifra de afaceri a grupului, care a ajuns la rulaje de 4,5 milioane de euro.

De la piese auto la piese cu parfum: evoluţia unei afaceri de familie de la zero la 4,5 milioane de euro
De la piese auto la piese cu parfum: evoluţia unei afaceri de familie...

Exmobi a luat naştere în urmă cu un sfert de secol, ca afacere de familie, iar astăzi continuă în aceeaşi formulă; la început, activitatea se axa pe intermedieri cu mărfuri diverse, printre care piesele şi accesoriile auto, dar în timp, datorită cererii tot mai mari de piese şi accesorii pentru autoturismele Dacia, firma şi-a trasat clar nişa pe care să se dezvolte. Afacerea a început să crească rapid în 2004, odată cu intrarea pe piaţa din România a formatelor moderne de magazin (cash & carry, hipermarket, supermarket etc.), iar de atunci ”am schimbat puţin optica şi am început să ne pliem pe gândirea de afaceri a multinaţionalelor, lucru care ne-a îmbunătăţit afacerea şi ne-a ajutat să trecem foarte uşor peste criza din 2008-2009“, povesteşte Cristian Gherghe. 

Grupul Exmobi are în prezent trei divizii - accesorii auto, produse de curăţenie şi odorizante auto şi de casă -, iar tânărul manager spune că fiecare dintre ele este profitabilă, ”atât timp cât eşti permanent implicat în afacere şi nu te laşi dus de val“. 
în urmă cu trei ani, grupul Exmobi a pus bazele celei mai noi divizii, prin deschiderea unei fabrici de odorizante Aeroma, în parteneriat cu firma-mamă, care este unic distribuitor. ”Practic, am luat această idee de la zero. Investiţia iniţială pentru această divizie a fost de circa 30.000 de euro, dar am ajuns la aproximativ 60.000 de euro în următorii doi ani, pentru că, neavând experienţă, nu am calibrat foarte bine capacităţile de producţie“, povesteşte Cristian Gherghe. însă afacerea a început să crească treptat, iar în 2017 Aeroma a început exportul de odorizante auto în ţări din Uniunea Europeană, primele fiind Austria, Elveţia şi Germania.

Compania produce mărci proprii pentru diverse societăţi multinaţionale, care le exportă către filialele din alte ţări. ”începând cu 2017 ne-am propus să participăm la diverse târguri din întreagă lume: Dubai - pentru ţările arabe şi Africa, China - pentru ţările din Asia, Moscova - pentru ţările din fostul bloc sovietic, Las Vegas - care atrage tot ce e mai bun din comerţul din Americi şi, bineînţeles, târguri din Europa“, declară managerul de la Exmobi.

Aeroma se poziţionează pe un nivel mediu de preţ, iar tânărul spune că ”inovaţia şi înţelegerea fiecărei pieţe în parte aduc un plus în diferenţierea faţă de concurenţă“. De mare ajutor în acest sens a fost procesul de redesign al ambalajelor produselor, confirmarea rezultatului fiind premiul Best Redesign 2017, primit din partea American Design Award. Un detaliu important ţine de faptul că procesul de rebranding a fost făcut printr-o cofinanţare de la BERD, o modalitate despre care mulţi antreprenori locali nu ştiu sau nu sunt foarte bine informaţi, crede reprezentantul Exmobi. ”Pe de altă parte, sunt ferm convins că mulţi doresc să-şi crească afacerea şi, de la un punct încolo, fără un branding coerent nu poţi să creşti. Iar în România această investiţie încă se confundă cu o cheltuială ce nu este necesară. La momentul actual pot spune cu mâna pe inima că brandingul profesionist merită toţi banii!“, susţine Gherghe. Ultimele investiţii în compania Aeroma s-au îndreptat către unitatea de producţie, mai exact pentru achiziţia de utilaje, investiţii în marketing şi dezvoltarea de noi produse.

La nivelul întregului grup, cifra de afaceri înregistrată pe ultimul an fiscal este de aproximativ 4,5 milioane de euro, cu o marjă de profit de aproximativ 10%, rulajele Aeroma reprezentând 30% din totalul încasărilor. Pentru 2017, Cristian Gherghe se aşteaptă la o cifră de afaceri de 5 milioane de euro, iar următorii paşi pentru dezvoltarea afacerii sunt legaţi, crede el, de abordarea mai agresivă a unităţilor de vânzare în reţelele moderne de comerţ mass market, dar şi o mai mare atenţie pentru activitatea de export. ”De fapt, exportul ar trebui să fie principala ţintă pentru fiecare producător pentru a echilibra balanţa de plăţi şi a nu fi afectat de fluctuaţia monedei de schimb în care face import de materie primă“, spune tânărul executiv.

Tot el adaugă că 90% din cifra realizată de Exmobi pe piaţa din România este generată de reţelele moderne de comerţ şi estimează că vânzările de odorizante auto şi de casă din acest canal se plasează la aproximativ 25 de milioane de euro; aceste vânzări se împart între mărcile proprii ale magazinelor şi brandurile producătorilor şi importatorilor, declară Gherghe. Din punctul său de vedere, impedimentele dezvoltării pe această piaţă sunt mai mari decât oportunităţile, ”plecând de la legile ambigue, modificările constante ale legislaţiei, taxele foarte mari impuse de stat, lipsa forţei de muncă, lipsa de ajutor pentru IMM, fiscalitatea excesivă şi lista ar putea continua“. Pe de altă parte, responsabilii pentru dezvoltarea acesteia ”suntem tot noi, IMM-urile, şi o putem face doar prin inovaţie şi seriozitate“, adaugă tânărul antreprenor. 

Făcând o retrospectivă a afacerii pe care o conduce, Cristian Gherghe spune că au existat de-a lungul timpului multe momente grele, dar acestea au fost traversate înainte ca el să se implice în afacere. ”Am 32 de ani, lucrez în Exmobi de la 18 ani şi conduc societatea de aproximativ şapte ani. De când sunt la conducerea firmei au fost multe situaţii grele, pe care le-am depăşit cu ajutorul colegilor şi privind mereu spre viitor“, spune el. Printre cele care l-au marcat sunt, de exemplu, situaţiile în care cursul de schimb a crescut brusc şi a pierdut tot profitul acumulat în acel an, deoarece a decis să onoreze toate contractele confirmate, sau situaţii în care s-a schimbat legislaţia peste noapte şi a rămas în stoc cu produse greu vandabile.
Despre perspectivele afacerii, Gherghe consideră că ”atât timp cât vor exista maşini şi case, produsele noastre se vor vinde“. Pe termen mediu şi lung, îşi pune mari speranţe în ce priveşte evoluţia mărcii Aeroma, prin expansiune între şi în afara graniţelor ţării.

Din experienţa sa, cel mai important sfat pe care l-ar oferi unui antreprenor la început de drum ar fi ”să nu se gândească la profit şi la timp liber până îşi duce afacerea la nivelul dorit“, deoarece trebuie să rămână concentrat non-stop la obiectivele pe care le are şi să urmărească permanent dinamica pieţei. ”în rest, succesul se obţine prin multă, multă muncă“, conchide directorul Exmobi.

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

Sky is the limit - Birouri cu vedere spre miliarde de euro Sky is the limit -  Birouri cu vedere spre miliarde de euro

Două milioane de metri pătraţi. Douăzeci de Arene Naţionale puse una lângă alta sau 14 parcuri Cişmigiu aşezate alături. Atât au adunat împreună, în ultimii ani, cei mai mari 50 de proprietari de birouri din Bucureşti.

vezi continuarea
ZF.ro
Este OFICIAL: Olguţa Vasilescu tocmai a făcut anunţul pe care îl aşteptau MII de români. ”De acum, va primi 500 de euro pe LUNĂ de la Guvern oricine va... Este OFICIAL: Olguţa Vasilescu tocmai a făcut anunţul pe care îl aşteptau MII de români. ”De acum, va primi 500 de euro pe LUNĂ de la Guvern oricine va...
ONE.ro
Dana Nălbaru şi Dragoş Bucur s-au mutat din ţară alături de copiii lor. Unde vor locui! Dana Nălbaru şi Dragoş Bucur s-au mutat din ţară alături de copiii lor. Unde vor locui!
Dezvăluire şocantă. Cine a fost iubitul lui Brigitte Macron, în tinereţe
Meghan Markle, impecabilă la Royal Ascot. Ce secret impresionant stă ascuns în spatele ţinutei sale
Descopera.ro
Cu numai 98 de oameni se poate COLONIZA o planetă din afara Sistemului Solar. Ce trebuie să facă PĂMÂNTENII Cu numai 98 de oameni se poate COLONIZA o planetă din afara Sistemului Solar. Ce trebuie să facă PĂMÂNTENII
Un mare CERCETĂTOR de la Universitatea Bonn a reuşit să vadă şi să înregistreze IMAGINI din VIITOR cu o tehnică revoluţionară. Ce a apărut pe ecran - VIDEO
De unde vine numele judeţului în care locuieşti
Go4it.ro
Cel mai SPECTACULOS smartphone de până acum tocmai a fost prezentat. Nimic nu va mai fi la fel pe piaţă, deoarece acest model „extraterestru” schimbă regulile. Galaxy S9, Huawei P20 şi iPhone X par deja demodate Cel mai SPECTACULOS smartphone de până acum tocmai a fost prezentat. Nimic nu va mai fi la fel pe piaţă, deoarece acest model „extraterestru” schimbă regulile. Galaxy S9, Huawei P20 şi iPhone X par deja demodate
Ai nevoie de un smartphone ieftin care să facă poze bune în vacanţă? Recomandăm cu încredere acest model!
Ce se va întâmpla cu eMAG, în condiţiile în care gigantul AMAZON se află la graniţa micului său „imperiu” din regiune şi angajează masiv în România, iar coloşii chinezi privesc lacomi spre Occident. Acţionarul Iulian Stanciu a spus ce are de gând să facă
Csid.ro
Cum să fii fericit: cele mai eficiente trucuri Cum să fii fericit: cele mai eficiente trucuri
Astmul, boala cu feţe schimbătoare. Cum poate fi ţinută sub control
Toxiinfecţia alimentară şi indigestia. Cum stăm departe de aceste afecţiuni în vacanţă

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.