Afaceri cu o perspectivă clară

Autor: Georgiana Călin Postat la 14 iunie 2017 1357 afişări

Potrivit statisticilor, aproape doi români din trei suferă de diferite afecţiuni oftalmologice, iar valoarea pieţei de lentile de ochelari din România se învârte în jurul a 100 de milioane de lei. O treime din această piaţă este deţinută de filiala locală a producătorului de lentile de ochelari Essilor. Tudor Baciu, managing director al Essilor România, estimează o creştere de peste 10% a vânzărilor în 2017 şi se aşteaptă la o continuare a acestei tendinţe pe termen lung.

"Românii au devenit din ce în ce mai receptivi la lentilele de bună calitate, iar acest lucru se reflectă în cifre“, spune Tudor Baciu, managing director al companiei franceze Essilor România. Aceasta este, de altfel, una dintre principalele oportunităţi ale pieţei de 100 de milioane de lei în care activează, consideră Tudor Baciu.

Pe de altă parte, un mare impediment pentru creşterea gradului de penetrare a lentilelor îl reprezintă numărul mic de centre de optică din mediul rural, acolo unde ponderea populaţiei în vârstă este mai mare şi există, deci, o nevoie mai acută de corecţie a vederii. Mai mult, Tudor Baciu consideră că accesul populaţiei la metode pentru îmbunătăţirea vederii este limitat şi de lipsa compensărilor în sistemul asigurărilor de sănătate la achiziţionarea ochelarilor de vedere. Acesta propune ca soluţie introducerea de către Ministerul Sănătăţii a unor programe menite să favorizeze accesul unui număr cât mai mare de persoane la metode pentru corecţia vederii. ”O idee ar fi introducerea unui sistem de compensări. Cu siguranţă că şi furnizorii de produse şi de servicii au datoria să se implice, ca parteneri, în astfel de iniţiative“, adaugă Baciu.

Divizia locală a Essilor se axează pe promovarea şi distribuţia de aparatură pentru dotarea centrelor de optică medicală, a cabinetelor oftalmologice, de medicina muncii şi pe distribuirea de lentile de ochelari. Conform directorului filialei locale, compania atrage din ce în ce mai mulţi clienţi de la an la an, ajungând la o cifră de afaceri de 30 de milioane de lei în 2016. Printre motivele creşterii acestui segment de piaţă se numără şi tendinţa de îmbătrânire a populaţiei; iar problemele cu vederea se agravează odată cu înaintarea în vârstă. ”În aceste condiţii, este previzionată o creştere a pieţei. În context, ne aşteptăm la un avans de peste 10% a vânzărilor în anul următor şi ne aşteptăm ca această tendinţă să continue“, spune Baciu.

Mai mult, reprezentantul Essilor constată plusuri şi la capitolul calitate, nu doar în ce priveşte cantitatea. ”Am constatat o cerere importantă dinspre segmentul premium şi mediu“, spune Baciu despre principalele tendinţe în piaţa în care activează. În plus, a observat un interes din ce în ce mai mare pentru lentilele progresive, cât şi pentru soluţiile de protecţie a vederii împotriva radiaţiilor UV şi a luminii albastre-violet. ”De exemplu, piaţa de lentile progresive din România este într-o continuă dezvoltare. Vorbim, la nivelul anului 2016 de aproximtaiv 95.000 de bucăţi. Tendinţa este de înlocuire a lentilelor minerale (de sticlă) cu cele din sticlă organică (din plastic, mai uşoare, rezistente la şocuri), acestea reprezentând 70% din total, adică 3,5 milioane de bucăţi“, declară Baciu. Există, de asemenea, şi o cerere tot mai mare de tratamentele antireflex şi se folosesc tot mai mult materiale organice, materiale fotocromatice şi lentile de soare cu dioptrii.

Conform datelor companiei care are activităţi pe plan local de peste zece ani, piaţa în care activează are o valoare estimativă de 100 de milioane de lei. ”Nevoia de educare şi de acces la informaţie se resimte şi în domeniul sănătăţii ochilor, mai ales că foarte multe probleme pot fi rezolvate în zilele noastre datorită descoperirilor şi inovaţiilor. Unul dintre pilonii pe care se bazează filozofia noastră este inovaţia, iar grupul Essilor investeşte în cercetare peste 150 milioane de euro anual, făcând posibilă introducerea pe piaţă a numeroase produse“, spune Tudor Baciu.

Printre acestea, se numără cele mai noi apariţii în materie de lentile progresive, lentile antiaburire, lentile incasabile din policarbonat, lentilele cu utilizare universală, cu beneficii suplimentare în anumite activităţi. ”Toate inovaţiile Essilor International sunt oferite în timp real şi pe piaţa din România. Spre exemplu, pacienţii români au acum acces la Eye Protect System, care a luat marele premiu Silmo d’Or la Paris, în toamna anului trecut“, spune Baciu. Eye Protect System este o inovaţie la nivel molecular ce asigură protecţia la lumina albastră violet (lumina emisă de device-uri electronice, de pildă calculator sau smartphone; acest tip de lumină deteriorează retina).

La capitolul servicii, grupul francez are şi unul dintre cele mai avansate sisteme universale de măsurare, care permite determinarea cu precizie a parametrilor necesari realizării lentilelor personalizate, cât şi a măsurătorilor necesare pentru montajul în ramă. Grupul Essilor, unul dintre cei mai mari producători de lentile de ochelari din lume, a ajuns anul trecut la afaceri de 7,1 miliarde de euro la nivel mondial, iar veniturile marchează plusuri an la an.

În România, piaţa de ochelari este împărţită în mod egal între produsele de vedere şi cele de soare, iar vânzările de ochelari au crescut cu 20% în perioada 2010-2014; în 2015 valoarea vânzărilor în acest segment a depăşit un miliard de lei, potrivit datelor Euromonitor publicate de Ziarul Financiar.

Conform aceleiaşi surse, consumatorii preferă să cheltuiască mai mulţi bani pe rame decât pe lentile şi cei mai puţini sunt cei care cumpără ochelari de vedere ”de-a gata„. Astfel, mai bine de jumătate din piaţă (50,2%) revine ochelarilor de soare, aproape un sfert (23,4%) merge către rame, în timp ce restul este împărţit între lentile (16,8%) şi ochelari de vedere (9,6%). Spre deosebire de cele mai multe pieţe din retail, piaţa ochelarilor este dominată de branduri internaţionale.  Astfel, liderul pieţei este brandul Ray Ban, aflat în portofoliul grupului italian Luxottica. În top cinci urmează Essilor, Oakley, Safilo şi Christian Dior.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.